زرگر (آبیک)

مختصات: ۳۶°۰۳′۲۰″شمالی ۵۰°۲۳′۰۸″شرقی / ۳۶٫۰۵۵۶۳۰۵۵۵۵۵۵۶°شمالی ۵۰٫۳۸۵۴۱۹۴۴۴۴۴۴۴°شرقی / 36.0556305555556; 50.3854194444444[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


زرگر
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانقزوین
شهرستانآبیک
بخشبشاریات
دهستانبشاریات شرقی
نام محلیرومانو
نام‌های دیگررومانو، romano
نام‌های قدیمیRomano, obâ
مردم
جمعیت۵۸۸ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۳۶۵۳۷

زرگر[۳] یا رومانو، یکی از روستاهای استان قزوین است که در بخش بشاریات شهرستان آبیک واقع شده است. مردم این روستا، اصالتاً رومانی هستند به گویشی از زبان رومانی صحبت می‌کنند.[۲][۴][۵][۶][۷]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان بشاریات شرقی واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۰ نفر در ۱۸۲ خانوار بوده است.[۸] همچنین براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۸ نفر در ۱۸۷ خانوار بوده است.[۹][۱۰]

مردم[ویرایش]

ساکنان این روستا، از مردم کولی یا رومانی هستند و به گویش زرگری که گویشی از زبان رومانی یا زبان کولی‌ها است سخن می‌گویند.[۴][۵][۱۱]

چشمه[ویرایش]

چشمه‌ای به نام نوپلکس (noplex) در کنار این روستا قرار دارد که اهالی منطقه بر این باور هستند که اسفندیار شاهنامه در این چشمه رویین‌تن شده است. در این افسانه گفته شده چون اسفندیار چشمانش را در زمان غسل بسته بوده، از آن ناحیه آسیب‌پذیر شد و در نهایت در جنگ با رستم و به دلیل کمک و حمایت‌های سیمرغ از رستم مغلوب شده و شکست خورد.

(البته نمی‌توان صحت چنین داستان‌هایی همچون شاهنامه فردوسی را تأیید کرد و احتمالاً این داستان در واقعیت اتفاق نیفتاده است و فقط در کتاب‌ها است)

چشمه ای اساطیری که اسفندیار در آن رویین‌تن شده است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. کمیته تخصصی نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران[پیوند مرده]، سازمان نقشه‌برداری کشور
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ اطلاعات آبادی[پیوند مرده]
  3. زرگر در سرور تحت شبکه نام‌های جغرافیایی و در این نشانی؛ با گزینش «Advanced Search»، نوشتن شمارهٔ «-3839199» در «Unique Feature Id» و کلیک بر «Search Database» یافت می‌شود.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «روستای زرگر؛ هم ایرانی‌اند، هم اروپایی!». www.iribnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۷.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «جلوه گری زبانی کهن در شهری نو/ آبیک منتظر مسافران نوروزی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۹-۰۳-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۷.
  6. «تصاویر روستایی ایتالیایی بیخ گوش پایتخت». tabnak.ir. ۱۴۰۱/۰۳/۱۱–۱۳:۲۷. دریافت‌شده در 2023-11-17. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. علی بابا. «روستا زرگر قزوین».
  8. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  9. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۷.
  10. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۷.
  11. ایران، عصر. «روستای اروپایی‌ها در قزوین! (+عکس)». عصر ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۶-۰۶.